Nieuwe wetgeving betreft de elektrische fietsen van het type 'speed pedelec'

Vanaf 1 oktober 2016 gelden er nieuwe regels voor de zogenaamde “speed pedelecs” of “snelle elektrische fietsen”. Dat zijn elektrische fietsen waarbij de ondersteuning pas uitvalt bij 45 km/u (i.p.v. 25 km/u). Deze fietsen vallen in het verkeersregelement, zoals ook de Europese regels dit opleggen, onder de categorie "bromfiets".

Let wel: deze regels zijn NIET van toepassing op gewone elektrische fietsen, énkel voor de speed pedelecs. Hieronder kan je het overzicht vinden: 

Door het in het leven roepen van deze nieuwe categorie “bromfiets klasse P”, zijn er enkele (nieuwe) regels van toepassing op deze fietsen. Voor een gedetailleerd overzicht van wat er veranderd is kan je terecht bij de fietsersbond of een algemeen overzicht i.v.m. elektrische fietsen lees je bij de FOD Mobiliteit.

 

Even samen gevat, wat heb ik nodig?

  1. Registratie/inschrijving: Je dient de fiets in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), en krijgt in ruil een kleine nummerplaat. Uiteraard heb je dan ook een gelijkvormigheidsattest/COC nodig.
  2. Rijbewijs: Om met een Speed pedelec te mogen rijden moet je minstens 16 jaar zijn, en heb je minstens een rijbewijs AM (bromfiets 45 km/u) nodig.
  3. Fietshelm: vergeet niet dat een fietshelm steeds verplicht is, en bij de speed pedelect geldt er de bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn.
  4. Verzekering? Een verzekering is momenteel nog niet verplicht, maar het is wel aan te raden een familiale verzekering te nemen. 

 

En wat met het garageknopje?

De meeste elektrische fietsen beschikken immers over een zogenaamd ‘garageknopje’. Dat is een knopje waarmee de fietsen autonoom tot een snelheid van ongeveer 6 km per uur kunnen rijden, en dat wordt gebruikt om de relatief zware fiets aan de hand te kunnen voortbewegen, bijvoorbeeld op een helling of in een trapgoot. Het is over dat knopje dat de verwarring blijkbaar ontstond over de vraag of er al dan niet een bijkomende verzekeringsplicht bestaat voor de betrokken elektrische fietsen. In 2018 antwoordde toenmalig Minister van Economische Zaken Kris Peeters duidelijk op de parlementaire vraag van J. Van den Bergh en J. Klaps, waarbij de minister stelde dat het niet logisch is dat deze fietsen enkel door de optie van een ‘garageknop’ in de categorie van motorrijtuig zouden vallen en dat de gebruikers ervan hierdoor een verzekering voor motorrijtuigen moeten nemen en hun hoedanigheid van zwakke weggebruiker zouden verliezen. Met de Wet van 2 mei 2019 (BS 22/05/2019) werd dit bevestigd.